سینتی سایزرها از تکنولوژی ها و الگوریتمهای مختلفی جهت تولید صدا استفاده می کنند که به این ترتیب به چند دسته تقسیم بندی می شوند:
سنترآنالوگ (Analog Synthesis):
سنترآنالوگ قدیمیترین تکنولوژی بهکار رفته در سینتیسایزرها که تا حدود ۱۹۸۰ بر موسیقی الکترونیک سیطره داشت –
آمیزهای از صداهای پیچیده را که به کمک فیلترهای صوتی پرداخت شده است بهکار میگیرد.
این
تکنولوژی نیز، مانند هر تکنولوژی آنالوگ، مبتنی بر ارائه دادهها بهصورت
مقادیر سنجشپذیر فیزیکی – در این مورد، مشخصههای فیزیکی امواج صوتی –
است.
سنتز دیجیتال مدولاسیون فرکانس توسط جان چاونینگ ابداع شد و
امتیاز آن را کمپانی یاماها خریداری کرد و از آن پس در سازهای الکترونیک
یاماها بهکار رفته است.
این تکنولوژی نیز مانند دیگر تکنولوژیهای
دیجیتال (رقمی) مبتنی بر ارائه مقادیر فیزیکی – در این مورد، مختصات نقاط
منحنیهای صوتی – بهصورت عدد است.
subtractive synthesis یا سینتیسایزر با الگوریتم کاهنده :
بر مبنای فیلترینگ هارمونیکهای غنی فرمهای موج صوتی پایه گذاری شده اند.
از این نمونه میتوان به Moog synthesizer اشاره نمود .
additive synthesis یا سینتیسایزر با الگوریتم افزاینده :
برای ساختن صدا از افزودن هارمونیکهای وابسته به فرم موج اولیه استفاده میکند.
از معروفترین این نمونه میتوان به ارگ هاموند Hammond organ اشاره نمود.
این سینتیسایزرها پایه اصلی سینتیسایزرهای ویوتیبل محسوب می شوند .
wavetable synthesis :
بر اساس تولید صدا از تکثیر متناوب یک موج مستقل دایره ای عمل می نمایند.
frequency modulation synthesis :
از وارد کردن دو دسیگنال کوچک جنراتور برای ساخت یک صدا استفاده می نماید.
phase distortion synthesis :
یک روش تولید صدا در Casio CZ synthesizers می باشد .
Granular synthesis :
یک گونه از سینتی سایزر است که پایه آن دستکاری نمونه های اسلایس خیلی کوچک می باشد.
physical modeling synthesis :
سینتی سایزری است تشکیل شده از یک گروه معادل و هم الگوریتم بر ایجاد صداهایی معادل سازهای واقعی.
sample-based synthesis :
سورس این نوع سینتی سایزر همان صدای ضبط شده از یک ساز واقعی است که به
صورت دیجیتال کدگذاری شده با سرعت و فرمهای مختلفی برای ایجاد صداهای
گوناگون مورد استفاده واقع می شود.
درباره این سایت